جديد

06‏/05‏/2012

رسمتِــــــك




رسمتِك..

جوه كراس الزمن

شجراية...... وضلاية

وورده والندي ف خدك

رسمتِك

قلب جواه سهم

ف ناحيه أسامي أحبابك

وفي التانيه..

انكتب إسمك






نقشته بإيدي...

ووريدي....

ويشهد لي تراب أرضك

لا يوم كلِّيت

ولا ملِّيت

ولا قلبي انفصل عنك





رسمتك

عِشَّه على شط الهوا فيكِي

وأناديكي..

بكل الشوق..

والاقيكي

حكاية ف قلب حواديتي

لكل الناس وباحكيكي





ويسألني عليكي الليل

أقول :قمرايه ..على نيلها

وغنوه.. ف قلب مواويلها

ويطلع فجرها الطيب

يداوي الجرح ويطيب

وإيدها فوق جبين الكل

تخاف م العين وعمايلها







تنادي بقلبها الأبيض

أنا اللي الدهر ماكسرني

ولا الأحزان

أنا الصانع....

أنا الزارع..

أنا الفنانا الجندي

وواقف بحمي أولادك

ف كل ميدان

وامد الإيد بكل أمان





ولقمه ف جوف

ماليه الخوف

تمد بسهمها ف قلبي

مانيش عايزه ولا رسمه

مانيش محتاجه غير بسمه

وبارسمها ...

على وش الحزين يفرح





أنا رسمه

بترسمها ابتسامة طفل

قلبه ماعرف يجرح

أنا قلبي بإيمانه

بيحصد كل مايطرح

*****

نور الحرف
منى



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق