جديد

11‏/12‏/2020

يا جلب امك (باللهجة الصعيدية)


 بشجِّر كل ليلة عليك

والاجي فرشتك باردة

واحدِّت روحي

وين أراضيك

ياجلب أمك وبين صدري

جلوع فارده

كضليلة

تضلل جلبك الوافي

يامجدافي...

في بحر الجسوة والفُرجة

وبِيدك مركبي تمشي

في عب البحر

تلاجي الموچة والموچة

مابينهم جبر

ياوِلد جُليبي عطشانك

يضمك بين دراعيني

يانور عيني

يانسمه لصيفي وجْت العصر

يا محِمَّد

ده عامنول چافاني النوم

وكان الچسم متكسِّر

چريت كالصجر بين لهموم

وجَبْل الصحة ماتدهور

طبيبك جال على حالي

ومطّ شْفافه  م التحاليل

وضهرك ليَّا كان باصص

لكين دمعك لعيني دليل

صحيح هايبة لُجا ربي

وجُرب الموت من الشريان

لكين هيبانة من جلْبك

وخوفي يتشرخ أحزان

فدا جلبك حياة الروح

ياحتة مني تتحرك

جُصاد عيني

يداويني النظر ليها

ومهما جولت يا محِمد

وچات كل العلوم تشرح

ماتوصف لك معانيها

ياجلب امك

طبيبي جال:

دوا جلبي لُجا لاحباب

فراجك طوِّل المرة

تكونش ياواد نسيت جولك

هااغيب يامَّاي...

يادوب چمعة

وزيدي عليها...

ياامه يومين

وچمعة تشد في الچمعة

بجَالك في الغياب شهرين

فماتجوليش...

نسيت العد والحسبة

وماتجوليش...

مابين اخواتي چوَّه الجيش

وماتسُوجِش عليا الليل

يسهِرني

وبين دراعاتي خلجاتك

بعسْعِس فيها وبَشِمَه

وانا منتِظرة چواباتك

وانا واجفة جُصاد خالك

عشان يطرد نعاس عينه

وباتحايل....

واشد الجولة من خَشْمُه

ياجلب امك

أنا زِينَة...

ماعدتش واخدة أي علاج

ولا هاتطب رجلي سوهاج

مانيش رايحة لأي طبيب

أنا ماهانام

ولا جلبي ف غيابك نام

ولو فات م الفُراج ياما

ما همِّل م الدعا لساني

تعاود جلْبي بسلامة

لغاية ما الچواب جالي

چريت على اخوي يطمنني

ويجرالي

صحيح العين ماراجباشي

لكين الخط  في الورجات

ماهوش خطك

وعين خالك ملاها دموع

ماشايفاشي

زعجت ف خالك

اصدُجْني

وفيه ايه الجواب جول لي

جال لي هو يااختي  بخير

مخضَّب إيده بالحِنة

وفي الورجات حديت ياما

وفيها كل مااتمنَّى

وجال انك... مع صحابك

عريس زفِّينه للچنَّة

......

 منى الغريب

 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق